13 лютого в Державному природознавчому музеї у Львові відбувся III колоквіум освітньої програми з музеології: «Стратегія сталого розвитку: чи потрібна вона музеям?». Учасники зустрічі говорили про методологічні та практичні аспекти формування і втілення стратегії музею.
Зокрема, засновник експертної компанії «Про.Мова» Євген Глібовицький прочитав присутнім лекцію «Від патерналізму до самостійності, від обслуговування до служіння – які стратегії потрібні неприбутковим організаціям», в якій розповів про потребу музеїв у стратегії сталого розвитку та про основні перешкоди на шляху до її втілення.
За словами Є. Глібовицького, спадщина Радянського Союзу перешкоджає багатьом організаціям приймати нові рішення, необхідні для їхнього розвитку. Тому перед втіленням своїх стратегій вони мають усвідомлювати ці перешкоди.
Радянська система освіти вплинула на своїх вихованців у такий спосіб, що більшість людей тепер є прихильниками кількісних підходів. «Ми звикли, що «більше = краще». Тоді як світ 21 століття – це світ якісних підходів: «інакше = краще», – зазначив Є. Глібовицький.
Ще одна перешкода на шляху до розвитку організацій – вибіркове ставлення до правил. «Якщо говорити про правила, то вони хороші тільки тоді, коли вони нам вигідні, і не обов’язкові тоді, коли нам не вигідні. Тому рішення стають несистемними», – вважає лектор.
Експерт радить створювати середовища, в яких можуть генеруватися нові ідеї. В стратегії музею мають бути знайдені рішення, як підтримати цей процес.
«Що для нас важливіше – телефонний дзвінок «зверху» чи відвідувач, який увійшов у двері? Служіння своїй аудиторії має стати пріоритетом для музеїв», – вважає Є. Глібовицький.
На його думку, в основі будь-якої стратегії лежить синергія. «Менше директорських крісел, більше круглих столів і просторів для співпраці», – зазначив він.
Лектор застеріг, що без стратегічного підходу неможливий розвиток. Якщо стратегії немає, музеї та інші організації мають бути готові до того, що кожного разу в них виникатимуть одні й ті ж проблеми.